Vanaf nu op de agenda en op het menu: Next Food Chain

In Gent, waar Donderdag Veggiedag dit jaar tien jaar bestaat, hielden Bond Beter Leefmilieu en EVA vzw op 6 juni Next Food Chain boven de doopvont. Dit nieuwe bedrijfsnetwerk brengt spelers uit de de hele voedselketen samen om van plantaardige voeding een vanzelfsprekende keuze te maken, van het veld tot op het bord. Om daartoe te komen willen we plantaardige voeding op de agenda van de beleidsmakers zetten, en op het menu van de consument.

Wat hebben supermarkt Lidl, broodbelegproducent Aoste en Greenway, het bedrijf achter de hamburger zonder dieren, gemeenschappelijk? Allemaal hebben ze door dat de toekomst aan plantaardige voeding is. En kwamen ze uitleggen hoe zij daar elk op hun manier op inspelen op de studiedag van het gloednieuwe netwerk Next Food Chain. 

‘Vegan strategist’ Tobias Leenaert stak van wal: net als bij fossiele brandstoffen bestaat er een divestment beweging in vlees. Grote spelers als Tyson Foods, General Mills en Cargill investeren in plantaardige initiatieven - denk maar aan de recente hype rond Beyond Meat - of in kweekvlees. Meteen wordt duidelijk dat er ook bij ons nog heel wat potentieel is om op deze innovatieve sector in te zetten.

Jaap Korteweg, de Vegetarische Slager en ‘rockster onder de plantaardige voedingsproducenten’, staat met zijn twee voeten in de praktijk. Zijn ambitie is duidelijk: hij wil de grootste slager ter wereld worden. De recente beslissing van de Europese landbouwcommissie om woorden als burger en worst te verbieden benadert hij met een verfrissende dosis humor - check even de hashtag #Schnitzelgate op Twitter en je weet wat we bedoelen. Alle gekheid op een stokje: “Als je de eiwittransitie als samenleving serieus neemt, moet je gewoon een vegetarische braadworst toelaten”, zegt Korteweg.

En in Vlaanderen?

De hamvraag van de dag: hoe staat het met de doorbraak van plantaardige voeding bij ons? Ook hier zijn steeds meer bedrijven bezig met de omslag naar meer plantaardige voeding. De grootste verrassing onder hen is wellicht Aoste, (voorlopig nog) vooral gekend voor zijn charcuterie. Marketingdirecteur Inge Ooms: “We zijn begonnen met een product dat dicht bij ons klassiek broodbeleg ligt, maar vegetarisch is. Dan gingen we een stap verder en brachten we vegan spreads op de markt. We zetten stappen zodra we kunnen. Het belangrijkste: het moet lekker zijn!” Supermarktketen Lidl heeft als doel om het segment van vegetarische en veganistische producten elk jaar met 10% te laten groeien, vertelt duurzaamheidsconsultant Johan Lambrechts.

Op de middag maakten we tijd voor de officiële lancering van Next Food Chain. Abinda, Aoste, Cosucra, Greenway, Hobbit, Ingrizo, La Vie Est Belle, Noble Health Food en Solina zijn de stichtende leden en vragen in een reeks beleidsaanbevelingen aan de overheid om meer in te zetten op plantaardige voeding. Zo maken we samen werk van een voedselsysteem dat beter is voor mens, milieu en dier.

What’s next? De Veganistische Melkboer, zegt Jaap Korteweg stellig: melk gemaakt van gras, zonder koe ertussenin. Als dat gebeurt laten we het u als eerste weten! Volg ons via Twitter, LinkedIn of www.nextfoodchain.be, of neem contact op via info [at] nextfoodchain.be.

Plantaardige voeding EVA/ProVeg Next Food Chain

Meer over Plantaardige voeding