Foto: Ingrizo

"Via onderzoek en ontwikkeling beantwoorden we aan de vraag naar gezonde, evenwichtige en duurzame voeding"

Foto: Ingrizo

De voedingssector is aan een heuse transformatie bezig. Want alsmaar meer mensen vinden het niet alleen belangrijk dat hun dagelijkse kost lekker smaakt, ze willen ook duurzaam eten. Dat hoort Ingrizo graag, want de b2b-kmo zet volop in op duurzame ingrediënten voor de voedingssector. Een gesprek met CEO Geert Feys, over de voeding van morgen, en over duurzaam ondernemen.

Welke bijdrage wil jullie bedrijf leveren aan de maatschappij?

Geert Feys: “Wij willen graag mee koploper worden in de markt van duurzame, plantaardige voedingsingrediënten. Vegan alternatieven voor dierlijke eiwitten en zuivel scoren uitstekend op nutritioneel vlak. Bovendien belasten ze onze planeet heel wat minder. Zo willen we ons steentje bijdragen aan de Green Deal die Europa tegen 2050 klimaatneutraal wil maken. Van tarwe-eiwitten tot eiwitten afkomstig van tuinbonen, erwten, soja, zonnebloem… We hebben intussen een breed assortiment plantaardige vervangers en zoeken permanent naar nieuwe, beloftevolle ingrediënten.”

Merken jullie bij klanten een groeiende interesse in duurzaamheid?

“De voedingssector is volop in beweging. De vraag naar plantaardige eiwitbronnen stijgt en ook duurzaamheid wint aan belang. Klanten houden rekening met de CO2-afdruk en willen weten waar ingrediënten vandaan komen. Lokale sourcing wordt steeds belangrijker. Met ons uitgebreid productportfolio bieden we een antwoord op de veranderende verwachtingen bij de klant.”

“Zo halen we onze getextureerde eiwitten uit sojabonen bij Oostenrijkse landbouwers. Heel wat duurzamer en veiliger dan sojabonen uit landen als Amerika en China. Daar is niet enkel de afstand maar ook het contaminatierisico met genetisch gemodificeerde organismen een belangrijk aandachtspunt.”

“We zijn ook trots op onze vanillines van natuurlijke oorsprong. Heel wat voedingsmiddelen danken hun vanillesmaak aan vanilline geproduceerd met aardoliederivaten, vooral uit China. Onze vanilline is afkomstig uit natuurlijke fermentatie en uit een zijstroom van de houtindustrie, wat voor een veel lagere CO2-afdruk zorgt.”

“Om te voldoen aan de vraag naar duurzame palmolie heeft ons bedrijf zich al in 2014 aangesloten bij de RSPO Certified Sustainable Palm Oil Association. Dit duurzaamheidscertificaat garandeert dat onze palmolie onder correcte, duurzame en ethische werkomstandigheden geoogst wordt en op duurzame wijze vanuit Azië naar Europa gebracht wordt, zonder schade te berokkenen aan het milieu en/of de gemeenschap.”

“Een andere opvallende markttendens is de grote vraag naar pure voeding. Tot enkele jaren geleden was het heel normaal om producten te ontwikkelen met sterk bewerkte grondstoffen. Nu gaat de keuze naar laag bewerkte ingrediënten met een excellente functionaliteit. Ook allergeenvrije voeding zit in de lift. Een logisch gevolg van het toenemend aantal voedingsallergieën en -intoleranties. Via eigen onderzoek en ontwikkeling in ons applicatielabo willen we innovatieve oplossingen blijven bieden die beantwoorden aan de huidige vraag naar gezonde, evenwichtige en duurzame voeding.”

Een allergeen- en E-nummervrije vegan mayonaise mét klassieke mayonaisetextuur én lekkere smaak ontwikkelen? Niet evident

Hoe helpen jullie als b2b-kmo klanten verduurzamen?

“Niet al onze b2b-klanten hebben de nodige capaciteit en kennis om snel zelf de receptuur voor hun producten te ontwikkelen, of om snel en efficiënt op zoek te gaan naar de juiste ingrediëntenmix. Wij hebben een eigen applicatielabo én de kennis in huis om onze ingrediënten tot een smakelijk eindproduct te combineren. Dat stukje advies en technische ondersteuning bieden we onze klanten graag als extra dienst aan. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een allergeen- en E-nummervrije vegan mayonaise mét klassieke mayonaisetextuur én lekkere smaak. Een zoektocht, want het is niet evident om natuurlijke eiwitten, plantaardige vezels... te vinden met hetzelfde effect als kunstmatige verdikkingsmiddelen. Ons team zet maar wat graag hun schouders onder zo’n uitdaging. We hebben intussen al diverse recepturen ontwikkeld en bouwen zo lekker verder.”

Welk advies geef je aan ondernemers die een duurzame koers willen varen?

“Duurzaam ondernemen is niet altijd evident en zeker niet de meest goedkope weg. Maar met de volgende generaties in gedachten kunnen we niet anders dan zorg dragen voor onze planeet. We kunnen er niet omheen dat er het een en ander grondig misloopt. Denk na over de toekomst van je kinderen en de volgende generaties. Wacht niet tot morgen, maar kies vandaag al voor duurzame oplossingen.”

“Ondernemen betekent durven kiezen voor verandering. Ook Ingrizo is sinds de opstart in 2005 enorm geëvolueerd. We hadden toen al enkele allergeenvrije oplossingen in het assortiment, maar onze focus lag nog niet zozeer op plantaardige voeding. Vegan en vegetarische voeding kenden toen nog maar weinig bijval. Het aanbod was klein, en misschien niet altijd even lekker. Door de jaren heen is duurzaamheid alsmaar hoger op onze agenda komen te staan. Het heeft ons plaats doen vrijmaken voor plantaardig ingrediënten. Als ondernemer moet je kritisch zijn, oog hebben voor een veranderende omgeving en een nieuwe weg durven inslaan. Gelukkig zien we heel wat ondernemers de koe bij de horens vatten en hun bijdrage leveren aan een mooiere planeet. Ook als kleine ondernemer kan je een stevig steentje bijdragen. In mijn eigen omgeving zie ik hoe die duurzame visie leeft. Daar kan ik alleen maar blij om zijn. Samen staan we sterk."

Ons bedrijfsgebouw heeft E-peil 0, verwarming via geothermiek en zonnepanelen. Forse, maar futureproof investeringen

Welke volgende stappen willen jullie zetten voor de toekomst?

“Twee jaar geleden hebben we onze intrek genomen in een gloednieuw bedrijfsgebouw met E-peil 0, met onder meer verwarming via geothermiek en zonnepanelen. Forse, maar futureproof investeringen. Die trend willen we verderzetten. We hopen spoedig de switch naar een volledig duurzaam wagenpark te kunnen maken. We willen ons pand ook uitbreiden met een bijkomend applicatielabo en ontwikkelingslabo, die nog meer productinnovaties met plantaardige of duurzame ingrediënten mogelijk zullen maken. Zo kunnen we er als bedrijf nog sterker tegenaan gaan.”

Auteur: Lynn Guillaume

Plantaardige voeding Ondernemers voor de toekomst Next Food Chain

Meer over Plantaardige voeding