Zwakke autonormen dankzij autolobby

De lidstaten van de EU hebben een akkoord bereikt over de CO2-normen voor auto's. Vanaf 2012 moet de CO2-uitstoot van hun nieuwe wagens verminderen op straffe van boetes. De maatregel maakt deel uit van het pakket inspanningen dat de EU wil leveren om de klimaatverandering tegen te gaan. Volgens het akkoord moet in de periode 2012-2015 de CO2-uitstoot teruggebracht worden tot 130 gram per kilometer. Tegen 2020 moet de uitstoot dalen tot 95 gram per km. Vandaag is de gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto nog 158 gram per km.

Het plan moet nog worden goedgekeurd door de raad van ministers en het Europees Parlement. Het akkoord is echter een zeer sterke afzwakking van het voorstel dat de Europese Commissie eind vorig jaar deed. De autofabrikanten krijgen drie jaar meer tijd om de doelstelling te halen en ze moeten ook veel minder boete betalen als ze de doelstelling niet halen. In vergelijking met de te verwachten evolutie in de automarkt brengt de nieuwe norm weinig bij. Het afgelopen jaar hebben de autoconstructeurs alle mogelijke middelen uit de kast gehaald om de politici onder druk te zetten om het akkoord af te zwakken. En met succes. 

De enige vooruitgang die werd geboekt, is dat er nu ook een doelstelling op langere termijn is opgenomen in het akkoord. Maar die lijkt op zich ook bijzonder weinig tanden te hebben.