Wat er fout loopt met het huidig fiscaal regime voor bedrijfswagens

Het valt niet te ontkennen. Het grote aantal auto's op de Vlaamse wegen veroorzaakt een rist problemen. Luchtvervuiling, CO2, fijn stof, files, lawaai. Bovendien komen er nog altijd wagens bij. Van de 5 miljoen wagens die ons land rijk is, is maar liefst 1 op 7 een bedrijfswagen. Van de nieuw verkochte wagens is dat ongeveer de helft. België scoort daarmee boven het Europese gemiddelde. Bedrijfsvoertuigen waren nog niet zo lang geleden het exclusieve voorrecht van (hogere) kaderleden, maar tegenwoordig zijn ze haast vanzelfsprekend geworden.

Bovendien stimuleert het huidig fiscaal regime het gebruik van bedrijfswagens voor ritten die niets te maken hebben met het werk. Minister Reynders heeft het voordeel voor een bedrijfswagen forfaitair op 5000km of 7500 km (naargelang de woonplaats meer dan 25 km van de werkplaats is gelegen) bepaald. Door die beslissing is het aantal bedrijfswagens spectaculair gestegen. Het vroegere systeem was correcter: toen werd iedereen belast volgens zijn werkelijke privé-kilometers (ook woon-werkverkeer, want dat is ten laste van de werknemer).  Ook tankkaarten blijven aftrekbaar voor de werkgever.

Op 5/11/08 zette Bram Claeys van Bond Beter Leefmilieu in het één-programma VOLT uiteen wat de nadelen van het huidig systeem van bedrijfswagens is:

  • bedrijfswagens worden vaak gebruikt voor ritten die niets met het werk te maken hebben
  • heel wat werknemers krijgen tankkaarten van hun werkgever. Daarmee valt elke rem weg om nutteloze ritten te beperken. Mensen met een bedrijfswagen leggen dubbel zoveel kilometers af als mensen met een eigen wagen.
  • 40% van de werknemers woont op vijf kilometer of minder van hun werk -- afstanden die perfect met de fiets af te leggen zijn.
  • de Brusselse ring zit in de spits voor één derde gevuld met werknemers in bedrijfswagens.

Dus hebben we een hervorming nodig. Gratis tankkaarten kunnen niet meer. En bedrijven moeten in bedrijfsvervoerplannen onderzoeken hoe hun werknemers zo weinig mogelijk met de wagen naar het werk kunnen komen. Werknemers die met een alternatief kunnen komen, moeten hierin financieel en logistiek ondersteund worden. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een mobiliteitspakket.

Op 20 november ’08 organiseert Mobimix.be – een gloednieuw platform van de Vlaamse overheid, VITO, VSV en Bond Beter Leefmilieu een infosessie over bedrijfswagens en mobiliteitsbudget.

Kijk zelf naar het uittreksel van Volt