Vlaamse regering kiest voor meer files in Antwerpen

Vrijdag 11 september besliste de Vlaamse Regering over de toekomstige uitbreiding van de Antwerpse haven. De regering kiest voor het “maatschappelijk meest haalbaar alternatief”, zoals omschreven in het milieueffectenrapport (MER). Dit alternatief omvat een noordelijke uitbreiding van de haven (richting kerncentrale van Doel) en een nieuw containerdok op Linkeroever, het Saeftinghedok. Uit het mobiliteitsonderzoek blijkt echter dat het wegennet rond Antwerpen de toevloed aan containers onmogelijk kan slikken. Zelfs met zware investeringen in bijkomende spoor- en binnenvaartontsluitingen, zullen de files op alle snelwegen rond Antwerpen alleen maar langer worden.

Om in te spelen op de verwachte groei van containertrafieken wil de Antwerpse Haven een nieuw containerdok graven, het Saeftinghedok. Dit nieuwe containerdok zal een capaciteit hebben van 8 miljoen containers per jaar en zal zorgen voor meer dan 13.000 vrachtwagens extra per dag. Als het Deurganckdok op volle capaciteit draait, zullen beide dokken samen zorgen voor 25.000 vrachtwagenbewegingen, per dag.

Uit het mobiliteitsluik van het MER blijkt dat het verkeer rond Antwerpen volledig vast zal lopen. De reeds ernstige files op de Antwerpse ring en op alle toekomende snelwegen - E19, E17, E34, A12, E313 - zullen alleen maar groter worden. Voor verschillende snelwegen komt het model tot de bevinding dat meer dan 100% van de wegcapaciteit nodig is om alle containers uit de haven weg te krijgen – lange files dus. Door die verder toenemende congestie zal bovendien enorm veel sluipverkeer op het secundaire wegennet ontstaan, waardoor de gemeenten rond het havengebied met ernstige bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen te kampen krijgen.