Unaniem positief advies voor nieuwe zeesluis kanaal Gent – Terneuzen

De haven van Gent vraagt al lang een grotere zeesluis in Terneuzen. De huidige sluis is verouderd en te klein om de steeds grotere zeeschepen te kunnen ontvangen. Om de voor- en nadelen van een grotere zeesluis te onderzoeken werd in 2006 het Stakeholders Advies Forum (SAF) opgericht. Het SAF is een brede adviesgroep en vertegenwoordigt diverse belangengroepen: de havenbesturen van Gent en Terneuzen, havenbedrijven uit de kanaalzone, milieuverenigingen, politici uit Zeeland en Oost-Vlaanderen,… Ook BBL maakte deel uit van dit SAF. Het SAF adviseert nu unaniem, op basis van grondig onderzoek, om een nieuwe zeesluis te voorzien binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen

Het SAF onderzocht verschillende mogelijke oplossingen uitgebreid. Zo keek het naar milieueffecten, effecten op achterlandverkeer, effecten op economie,… Tevens bracht het kosten en baten van de verschillende oplossingen in kaart. De studie besluit dat een nieuwe zeesluis voorzien binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen de beste oplossing biedt. De nieuwe sluis kan de 100 jaar oude middensluis vervangen. Dit is vanuit milieuoogpunt beter dan de bouw van een nieuwe sluis naast het bestaande sluizencomplex. Het is ook een voorbeeld van zuinig ruimtegebruik, aangezien hierdoor meer dan 200 ha wordt uitgespaard. En tot slot is deze oplossing ook bijna 300 miljoen euro goedkoper dan het bouwen van een nieuwe sluis naast de bestaande sluizen.

Het SAF verbindt verder enkele voorwaarden aan de bouw van een nieuwe zeesluis. Zo moeten de effecten op de waterbalans in het kanaal – met name een mogelijk watertekort in droge periodes - en op verzilting beter in kaart gebracht worden. Die verzilting moet volgens het SAF minimaal blijven om effecten op natuur te beperken. Speciale aandacht moet daarbij uitgaan naar de effecten op het grensoverschrijdende krekensysteem. Daarnaast moet de impact van het toenemende scheepvaartverkeer op de milieugebruiksruimte binnen de perken blijven. Daartoe zullen Vlaanderen en Nederland, volgens het SAF afspraken moeten maken bijvoorbeeld over de kwaliteit van de brandstof van de zeeschepen in de kanaalzone.