Twijfels over nut en noodzaak IJzeren Rijn

Vorige week interpelleerde Bart Martens (SP.A) Vlaams minister voor mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) over de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied. Recent werd immers een studie van de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij Kempen (IOK) gepubliceerd, die werd opgemaakt in overleg met de gemeentebesturen waar de spoorlijn doorloopt. In de studie werden de maatregelen opgelijst die nodig zijn om geluidsoverlast en trillingshinder in de doortochten te beperken en verkeersproblemen aan de spoorwegovergangen in de hand te houden. In sommige gemeenten zal de slagboom meer dan 20 minuten per uur, of 9 uur per dag, gesloten blijven om de lange goederentreinen te laten passeren

De studie bevat een hele waslijst maatregelen om de zaak leefbaar te houden, gaande van elektrificatie van het spoor, een verdubbeling van het spoor tussen Mol en Neerpelt, geluidsmuren, geluidsarme sporen en dwarsliggers,… Om tijdsverlies aan de spoorovergangen te beperken, moeten sleuven, fly-overs en omleidingen aangelegd worden. Het is duidelijk dat dit onmogelijk kan met het budget van 40 miljoen euro, het budget dat nu voorzien is voor de heractivering van de IJzeren Rijn op Vlaams grondgebied. De burgemeesters van de Kempense gemeenten voelen zich stiefmoederlijk behandeld. In Nederland wordt immers wel zwaar geïnvesteerd in leefbaarheid. Daar worden de kosten voor reactivering geraamd op meer dan 500 miljoen euro.

De minister antwoordde dat er nog onderhandeld wordt over de kostenverdeling van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied. “Infrabel heeft me ook gemeld dat in functie van de evolutie van deze onderhandelingen, de uitwerking van de eventueel milderende maatregelen op Belgisch grondgebied afgehandeld zal worden”. 

Ondertussen blijkt ook een maatschappelijke kosten-batenanalyse opgemaakt te zijn voor de IJzeren Rijn. Die MKBA komt tot de conclusie dat de spoorlijn niet rendabel is. De kosten zijn met andere woorden hoger dan de opbrengsten. Dat komt onder meer omdat de IJzeren Rijn niet zozeer trafiek van de wegen zou halen, maar vooral van de Montzenroute, de huidige spoorverbinding vanuit Antwerpen over Wallonië naar Duitsland.