Oosterweelverbinding vandaag in parlement

De kostprijs voor het Antwerpse Masterplan, inclusief de omstreden Oosterweelverbinding, kan oplopen tot meer dan 4,2 miljard euro. Dat blijkt uit het rapport van het Rekenhof over de 13de voortgangsrapportage van de BAM, de coördinator van het Masterplan. Een vorige raming sprak nog van 3,7 miljard euro. Het rapport wordt vandaag besproken in het Vlaams parlement. Daarbij zal de Vlaamse regering voor het eerst een stand van zaken geven van de zeven werkgroepen van het ministerieel comité Duurzame Antwerpse Mobiliteit (DAM). Die werkgroepen werden opgericht nadat de volksraadpleging in Antwerpen de Lange Wapper wegstemde. Vervolgens werden ook de contractbesprekingen tussen BAM en Noriant opgeschort. Hoe het nu verder moet, is koffiedik kijken.

In haar aanbevelingen stelt het Rekenhof dat de regering bij het uitwerken van een oplossing voor een nieuwe Scheldekruising uit moet gaan van een realistische planning. Alle randvoorwaarden die diverse instanties daarbij vooropstellen, moeten voor de start van de projectrealisatie in rekening worden gebracht of op hun haalbaarheid worden onderzocht. Om verdere vertraging te voorkomen, moet de Vlaamse regering volgens het Rekenhof streven naar een kwaliteitsvolle vergunningverlening en een doortastende en transparante besluitvorming. Tot slot wijst het Rekenhof in haar rapport op 'de noodzaak van een versterkt maatschappelijk draagvlak voor de verdere realisatie van het Masterplan Antwerpen'.