Negende editie Met Belgerinkel naar de Winkel: Haal de max uit je fiets

Negende editie Met Belgerinkel naar de Winkel - Lieven Scheire en Walter Van Beirendonck doen alvast mee


Brussel, 11 februari 2010 - Van 8 mei tot 12 juni loopt de negende editie van de fietspromotiecampagne Met Belgerinkel naar de Winkel. Onder het motto ‘Haal de max uit je fiets’ zullen de initiatiefnemers bewijzen dat de fiets ook uitstekend geschikt is voor de grotere boodschappen. Net als vorig jaar kunnen deelnemers tijdens de campagne een exclusieve – en dubbel zo grote – fietstas van Walter Van Beirendonck bijeen sparen. Lieven Scheire, naast tv-maker ook een enthousiast fietser, zet mee zijn schouders onder ‘Belgerinkel’ en wordt het gezicht van de campagne.

Het succes van de vorige edities van Met Belgerinkel naar de Winkel bewijst volgens de partners Bond Beter Leefmilieu, UNIZO en CM dat Vlaanderen overtuigd is dat de fiets een milieuvriendelijk, gezond en stijlvol alternatief is voor de wagen. Boodschappen doen met de fiets zorgt voor minder verkeersdruk in dorps- en stadskernen en is bovendien goed voor je gezondheid en voor je portemonnee.

Uit rondvraag bij de deelnemers van Belgerinkel blijkt dat veel mensen de fiets niet handig vinden als ze grotere inkopen gaan doen. Voor meer dan 70% van de ondervraagden is dit de belangrijkste reden om de fiets thuis te laten. Onterecht, want met een grote fietstas, een krat op het draagrek of een bakfiets kan je meer vervoeren dan je denkt. Daarom zetten we dit jaar de onderschatte ‘laadcapaciteit’ van de fiets in de kijker.

Lieven Scheire haalt de max uit zijn fiets

Lieven Scheire, tv-maker, comedyman en gediplomeerd fysicus, durft al eens experimenteren om de max uit zijn fiets te halen. Hij weet alles over de optimale snelheid om vloeiend over kasseien te crossen en droomt van een eigen fiets voor elke gelegenheid. Hij is dus het perfecte gezicht voor de nieuwe campagne van Belgerinkel. Lieven Scheire: “Ik grijp vaak naar de fiets, maar eigenlijk nog te weinig naar mijn goesting. Voor kleine verplaatsingen – in de stad, naar de winkel… – is de fiets gewoon het snelste vervoersmiddel.” Zelf rijdt Lieven met een degelijke stadsfiets, al zou hij gerust verschillende modellen in huis willen halen. “Het moet toch super zijn om te kunnen zeggen: ik moet naar de winkel, ik pak even de bakfiets. Of: ik vertrek naar mijn ouders, veertig kilometer verderop, ik spring op mijn racefiets. En als ik naar een opgekleed evenement zou moeten, haal ik gewoon de stijlvolle Hollandse fiets van stal.” (Lees het volledige interview op www.belgerinkel.be/pers)

Take a(nother) W ride

Net als vorig jaar kunnen deelnemers van Belgerinkel sparen voor een trendy fietstas die niet in de handel verkrijgbaar is. Door tijdens de campagne zeven stempels te verdienen op je spaarkaart, kan je voor 20 euro een exclusieve Walter Van Beirendonck-fietstas bestellen. De Antwerpse modeontwerper tekende vorig jaar speciaal voor de campagne een ‘Smile + Bike’-draagtas. Liefst 16.500 exemplaren werden verdeeld. De tas groeide uit tot een collectors item en kreeg zelfs internationaal heel wat aandacht.

Voor de editie 2010 herwerkte Van Beirendonck het model tot een dubbele fietstas. De nieuwe ‘Take a W ride’-tas heeft een inhoud van 37 liter en is gemaakt uit 100% gerecycleerd polyester. De tas is dus ideaal voor grotere inkopen en valt bovendien vrolijk op in het verkeer. Wie vorig jaar geen Van Beirendonck-tas kon bemachtigen, of wie uitkijkt naar een bijpassend exemplaar wordt dus op zijn wenken bediend.

Record van 175.000 deelnemers in 2009

In 2009 namen 196 gemeenten en ruim 15.800 handelaars deel aan de campagne. In totaal fietsten een recordaantal van175.000 klanten naar hun plaatselijke handelaar.  Nog tot het einde van deze maand kunnen handelaars zich registeren om mee te doen. Tijdens de campagneperiode 2010 plannen we in alle Vlaamse provincies Belgerinkelevenementen om de fiets in de winkelkernen nog meer zichtbaarheid te geven.