Geen geld voor Schipdonkkanaal

Vorige week werd in de Mobiliteitsraad Vlaanderen het Infrastructuurmasterplan voor de Vlaamse waterwegen voorgesteld. Dit masterplan werd opgemaakt door NV Waterwegen en Zeekanaal en NV De Scheepvaart en bevat een overzicht van de investeringen die volgens de waterwegbeheerders nodig zijn om de binnenvaart te bevorderen en de toegankelijkheid van waterwegen te verbeteren. In het Vlaams regeerakkoord is dit masterplan opgenomen als basis voor het beleid rond waterwegen.

Het plan bevat een overzicht van de verschillende ingrepen en projecten voor de periode 2009 – 2014. Het gaat zowel om onderhoudswerken (baggerwerken, onderhoud van sluizen,…) als om nieuwe projecten, zoals het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal of het project Seine-Schelde (de nieuwe binnenvaartverbinding met Noord-Frankrijk via de Leie). Dit zijn waardevolle investeringen die een alternatief kunnen vormen voor het vrachtvervoer over de weg. Het project Seine-Schelde-West, de omstreden binnenvaartverbinding voor de haven van Zeebrugge via het Schipdonkkanaal, is in het masterplan opgenomen als ‘verder te onderzoeken’.

Het blijkt echter dat er veel meer projecten worden gepland dan er geld beschikbaar is. Voor 2010 bijvoorbeeld worden in het plan voor 308 miljoen euro investeringen opgenomen, terwijl er maar 127 miljoen euro budget is. Hetzelfde geldt voor jaren 2011 tot 2014. Door de economische situatie ziet het er niet naar uit dat er de volgende jaren meer geld beschikbaar zal zijn, eerder integendeel.

Nu wordt er vooral bespaard op het uitbaggeren van waterwegen. De historische achterstand die we op dit vlak al opgelopen hebben, zal nog verder aandikken. Daardoor dreigt op sommige waterwegen een beperking van de diepgang. Zo riskeren we met de waterwegen over enkele jaren in hetzelfde sukkelstraatje te belanden als met de putten in het wegennet. Doordat er te veel geld gaat naar nieuwe investeringen, blijft er te weinig budget over voor het basisonderhoud. Er zullen dus keuzes moeten gemaakt worden, een aantal projecten moeten worden geschrapt. Voor BBL is de keuze duidelijk: schrap Seine-Schelde-West. Hiervoor is er geen water. En ook geen geld.