Dossier geluidskaarten blijft vastgevroren

Het Vlaamse beleid tegen geluidsoverlast loopt ernstig achter op de Europese deadlines. Dat maakte BBL al afgelopen zomer bekend. Volgens de Europese geluidsrichtlijn moesten reeds tegen juni 2007 geluidsbelastingkaarten worden opgemaakt van de belangrijkste autowegen, spoorwegen en luchthavens. Die kaarten moeten de geluidsoverlast van weg, spoor en luchtvaart in kaart brengen. Die kaarten zijn er, anderhalf jaar na de deadline, nog steeds niet. Op basis van deze kaarten moesten vervolgens tegen juli 2008 actieplannen worden opgemaakt om de geluidsoverlast terug te dringen. Op dat vlak staat Vlaanderen nog nergens.

Geluidshinder is nochtans een zwaar onderschat gezondheidsprobleem. Eén Vlaming op drie wordt gehinderd door lawaai, voornamelijk afkomstig van het verkeer. Geluidsoverlast zorgt voor gezondheidsproblemen, zoals te hoge bloeddruk of leerachterstand bij kinderen. Volgens MIRA-T 2007 gaan in Vlaanderen jaarlijks 19.000 gezonde levensjaren verloren door geluidsoverlast.

In oktober vorig jaar antwoordde minister Crevits nog op een interpellatie van Bart Martens (sp.a) dat de kaarten voor autowegen tegen eind oktober 2008 zouden worden afgerond. Voor het spoorverkeer zouden de geluidskaarten ‘eerstdaags’ aan de regering worden voorgelegd, voor de luchthaven van Zaventem kon de geluidsbelastingskaart ‘in de volgende weken’ naar de regering. De minister engageerde zich in parlement ook om tegen het einde van het jaar al een eerste, voorlopig actieplan te laten goedkeuren en over te maken aan Europa. Ondertussen is het nieuwe jaar ingegaan, maar van die kaarten of het beloofde tussentijds actieplan is nog steeds niets te merken… Blijkbaar is geluidsoverlast toch niet zo’n belangrijk probleem voor deze regering?