Auto’s zuiniger dankzij Europese wet

De auto’s verkocht in België in 2008 stoten gemiddeld  3.2% minder CO2 uit per kilometer dan in 2007. Hiermee bekleedt België de 6de plaats in de rangschikking van 25 Europese lidstaten. Dit blijkt uit een onderzoek van Transport & Environment (T&E). Bond Beter Leefmilieu, Komimo en Greenpeace zijn blij dat de nieuwe Europese wetgeving zijn vruchten begint af te werpen. Tijd om ook voor bestelwagens een verplichte doelstellingen op te leggen.

Sinds vorig jaar legt een nieuwe Europese wet bindende normen op voor de gemiddelde CO2-uitstoot. Deze normen treden in werking vanaf 2015, maar worden vanaf 2012 geleidelijk ingevoerd. Hoe verder de fabrikanten nog van deze normen verwijderd zijn, hoe meer inspanningen ze vorig jaar leverden. De gerealiseerde besparingen verschillen dan ook veel tussen de fabrikanten onderling. De constructeurs die de grootste sprong maakten, verminderden de CO2-uitstoot 4 of 5 maal meer dan de slechtst gerangschikte.

BMW scoort zeer goed met een reductie van 10% ten opzichte van de gemiddelde CO2-uitstoot van in de Europese Unie verkochte auto’s in 2008. Mazda en Suzuki, die nog een lange weg af te leggen hebben om de doelstellingen te halen, maken een grote sprong voorwaarts. De keerzijde van de medaille is dat de voorlopers door deze wet niet meer worden aangemoedigd om zichzelf te verbeteren. Zo boeken Fiat en Peugeot-Citroën, die nu al de gemiddeld zuinigste auto’s van de Europese unie verkopen, niet veel vooruitgang.

U kunt het volledige rapport van T&E downloaden op: www.transportenvironment.org/docs/2009_09_car_company_co2_report_final.pdf

Wouter Florizoone, projectmedewerker mobiliteit Bond Beter Leefmilieu, licht toe: “De nieuwe Europese wet behaalt al resultaat. Mocht de algemene daling van de CO2-uitstoot enkel te wijten zijn aan de crisis, stijgende brandstofprijzen of veranderend aankoopgedrag, dan zouden alle fabrikanten gelijkaardige reducties realiseren. Maar we zien dat de fabrikanten hun vloot aanpassen naargelang de besparing die ze volgens de wetgeving nog moeten realiseren. Daarom pleiten wij ervoor zo snel mogelijk bindende normen op te leggen voor bestelwagens. Momenteel scoren bestelwagens namelijk slecht wat betreft efficiënt verbruik en bijgevolg ook CO2 uitstoot. En er is weinig vooruitgang op dat vlak. Bovendien werden er de laatste tien jaar 50% meer bestelwagens verkocht. Besparingen in dit segment kunnen aanzienlijke winst opleveren voor het milieu. Ook bedrijven zouden aanzienlijk kunnen besparen op brandstofkosten.”

 

“Het is ook opvallend dat de vernieuwing van het voertuigenpark in België veel sneller gebeurd dan in de rest van Europa, namelijk 1 nieuwe wagen per 20 inwoners in 2008”, volgens Miguel Vertriest, beleidsmedewerker bij Komimo.