Meerderheid van de Uber- en taxigebruikers wil rit delen, als die daardoor goedkoper wordt

Een nieuwe enquête van YouGov toont aan dat 57 procent van de Brusselaars bereid is om een taxi- of Uber-rit te delen met andere passagiers die dezelfde richting uitgaan, als de rit daardoor goedkoper wordt. Door ritten te delen daalt het aantal trajecten en dus ook de luchtvervuiling. De enquête geeft ook aan dat 57 procent van de Brusselse Uber- en taxigebruikers bereid is per kilometer 15 à 20 cent meer te betalen voor een emissievrije wagen. Die hoge ‘willingness to pay’ toont aan dat Brusselse Ubergebruikers sterk vragende partij zijn voor de elektrificatie van de Ubervloot. De prijs van de Uberdiensten verhogen is geen expliciete eis van de #TrueCostOfUber-coalitie.

Voorlopig is Brussel de enige stad in België waar Uber actief is. Maar met het nieuwe Vlaamse taxidecreet kan dat veranderen: de regels gingen begin dit jaar in en maken het mogelijk voor spelers als Uber om ook in Vlaanderen door te breken. Dat Uber in andere landen extra verkeer, file en vervuiling veroorzaakt en er concurreert met het openbaar vervoer, bewijst recent onderzoek van transportorganisatie Transport & Environment. Sinds de komst van Uber in Londen, de grootste Europese markt, zijn ritten met traditionele taxi’s en Uber-diensten met ongeveer 25 procent toegenomen. Dit komt sterk overeen met de stijging van de totale CO2-uitstoot met 23 procent voor de traditionele taxi’s en Uber-diensten samen in het Verenigd Koninkrijk in dezelfde periode.

Antwerpen, Leuven en Gent werkten de voorbije jaren aan een vergroening van de taxisector. Uber dreigt de geleverde inspanningen voor een betere luchtkwaliteit onderuit te halen. Daarom sluiten we met Bond Beter Leefmilieu aan bij de internationale campagne #TrueCostOfUber om het bedrijf te bewegen tot het opschonen van zijn taxivloot. Bond Beter Leefmilieu vraagt Uber om meteen schoon te starten door te kiezen voor 100 procent elektrische voertuigen en samen te werken met openbaar vervoer in plaats van te concurreren. 

Het platform SumOfUs, het burgercollectief Les chercheurs d’air, Bond Beter Leefmilieu en de Europese ngo Transport & Environment (T&E) hebben samen een petitie gelanceerd waarin duizenden mensen de Brusselse Minister van Milieu, Alain Maron, aanmanen om Uber te verplichten 100 procent elektrisch en 50 procent gedeeld te zijn tegen 2025. De petitie heeft al meer dan 3.000 handtekeningen verzameld.

Elektrische wagens Clean Power for Uber

Meer over Elektrische wagens