© Daniel Abadia (Unsplash)

Duurzame zakenreizen: drie sprekers, drie lessen!

© Daniel Abadia (Unsplash)

Op Connect2Change 2020 deelden Simon Braaksma van Philips, Riet Van de Velde van Universiteit Gent en Hugo Houppermans van Anders Reizen hun ervaringen en best practices over hoe je werknemers zo ver krijgt het vliegtuig op de grond te laten. Hier alvast drie zaken die wij onthouden uit deze sessie!

Het mag plezant zijn

“Maak het plezant.” Dat was vooral de boodschap van Simon Braaksma van Philips dat gamification gebruikt als manier om zijn werknemers te engageren duurzamer te reizen. Teams van 8-10 krijgen een teamkapitein en dienen op regelmatige basis opdrachten goed af te ronden. Ze nemen het zo op tegen collega’s over de hele wereld. Op deze manier wordt het zuurtje (=wegnemen van vliegtuigreizen) gecompenseerd met een zoetje (=spelvorm waarin digitaal werken beloond wordt). Vergeet dus niet dat een duurzaam reisbeleid ook plezierig kan zijn, en zet dat extra in de verf. 

Hak complexe problemen in ministukjes

Het is fijn om zaken die goed lopen te onderhouden, en te onderzoeken hoe interessante projecten kunnen opgeschaald worden en versneld. Om echt tot systeemverandering te komen is het echter ook nodig om muren te slopen en ook de complexe, schijnbare onmogelijke thema’s te tackelen. Riet Van de Velde van Universiteit Gent gelooft dat universiteiten in de positie zijn om hier leiderschap in te tonen en trendsetter te zijn. Haar tip? Start! Hak de grote problemen in kleine stukjes en begin eraan.

Mobiliteit is gewoontegedrag

De grootste wijsheid die Hugo Houppermans met ons deelde was om van duurzame mobiliteit de default te maken. Mensen zijn gewoontedieren en eenmaal medewerkers alternatieven (openbaar vervoer, fietsen) lang genoeg ervaren hebben, dan blijven ze duurzaam reizen. Maak van je duurzame reisbeleid dus de standaard (“De standaard is elektrische wagens, tenzij…”), zeker bij je nieuwe medewerkers, en combineer groen reizen met de juiste triggers. En ja, dat mogen ook financiële triggers zijn.

Business Travel Pioneers